Strooimachine aanschaffen | Welke type’s zijn er?

Een strooimachine wordt intensief gebruikt en is regelmatig aan vervanging toe. In de heetste maanden van het jaar maken Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten zich op voor strenge winters. Terwijl de Nederlandse stranden vol liggen, stellen wegbeheerders strooiplannen op en wordt bepaald welke strooimachines nodig zijn. Bij gladheid in de winter wordt preventief zout gestrooid met een strooimachine om wegen veilig te houden. Hiervoor kunnen verschillende soorten strooimachines worden ingezet. In deze blog worden vier types beschreven.

  • Strooimachine met nat zout – 30% pekelwater en 70% zout
  • Strooimachine met droogzout – 100% zout
  • Strooimachine met vloeistof – 100% vloeistof
  • combistrooier – meer pekelwater en minder zout, zelf in te stellen.
Strooimachine Nido Stratos

Nat of droog strooien

Wegbeheerders maken bij de aanschaf van een strooimachine de keuze of ze met nat of droog zout gaan strooien. Op basis hiervan wordt een type strooimachine gekozen. Naast het strooien met droog of nat zout kan er ook worden gekozen voor een combinatie van beiden. Er zijn type strooimachines waarbij de verhouding pekelwater en zout vooraf kan worden ingesteld.

Strooimachine nat zout

De meeste wegbeheerders strooien preventief op hoofdwegen, bus- en fietsroutes op basis van gladheidverwachting, dus nog voordat het daadwerkelijk glad is. Op deze manier beperkt de gemeente/provincie zoveel mogelijk de overlast in tijden van vorst en sneeuw. Maar wat zijn dan de voor en tegens van nat en/of droog strooien? De meeste gemeenten strooien met nat zout. Het droge zout dat in de strooimachine zit, wordt bevochtigd met een vloeibare zoutoplossing. Hierdoor is het mogelijk om eerder met strooien te beginnen, nog  voordat het echt glad wordt. Het natte zout plakt aan het wegdek waardoor het niet kan wegwaaien.

Goedkoop en duurzaam strooien

Zout gaat pas werken als het kapot gereden is. Op een autoweg gaat dat aanzienlijk sneller dan op een fietspad. Dit komt door de geringe wieldruk van fietsbanden. Veel  fietsers maken gebruik van een smal bereden strookje. Dat achter elkaar aan rijden bevordert het inrijden van zout natuurlijk niet. Nat zout smelt sneller dan droog zout en blijft beter op de weg liggen. Daarnaast waait het minder snel de berm in. Kortom: nat zout strooien is nauwkeuriger dan droog strooien en daarom goedkoper en beter voor het milieu.

Zoutoplossers / Pekelmakers

Voor meer informatie over het maken van nat zout, pekelmakers, zoutoplossers en voorraadsilos

KLIK HIER