Duurzaam zout strooien. Drie tips voor een goed resultaat.

Zodra de temperatuur rond het vriespunt schommelt, staan provincies, gemeenten en wegbeheerders in de startblokken om de Nederlandse wegen met zout te bestrooien. Sinds 2013 controleert Rijkswaterstaat gemeenten strenger op het zo duurzaam mogelijk inkopen van zout. Maar welk soort zout is het duurzaamst? En wanneer kunnen de strooiwagens het beste de weg op met het beste resultaat? Lees de drie tips.

Gebruik biozout

Biozout is het duurzaamste strooizout dat er is. Het wordt gemaakt van restafval uit het productieproces van biobrandstoffen. Het zout komt niet uit zoutmijnen, die langzaam opraken, maar is een restproduct van biodiesel. Biozout is fijner van structuur waardoor het beter uitstrooit dan standaard strooizout. De fijne structuur zorgt voor een betere verdeling op de weg en daardoor voor een effectievere bestrijding tegen gladde wegen. Bijkomend voordeel? Biozout veroorzaakt minder schade aan auto’s.

Nat zout water

Maak het zout voor het strooien altijd nat met zout water. Gebruik hiervoor geen gewoon water want dat bevriest. Vroeger werd droog zout op de Nederlandse wegen gestrooid en schoot het zout vaak regelrecht de berm in. Doordat het zout nat is, blijft het als pap op de weg liggen. Op deze manier wordt het beste resultaat behaald. Moesten strooiwagens eerder nog om de twee uur terugkomen om nogmaals te strooien, zijn ze met nat zout na één keer klaar. Zo hou je je personeel gemotiveerd en de strooiwagens in goede conditie.

Strooi het zout op het juiste moment

Het is heel belangrijk om met de verschillende strooiteams te overleggen wanneer de zoutstrooiwagens de weg op gaan. Strooiacties vinden bij voorkeur ‘s nachts voor de spits plaats. Zo kan er goed en snel gestrooid worden zonder dat veel mensen er last van hebben. In de ochtend kan het zout goed ingereden worden door het vele verkeer tijdens de ochtendspits. Maar ook de weersomstandigheden bepalen het tijdstip van strooien. Strooien wanneer er sneeuw ligt, heeft bijvoorbeeld geen zin. Door de sneeuw is er teveel vocht op het wegdek aanwezig en ontstaat een ijslaag. Bij sneeuwval is het aan te raden de sneeuw eerst met sneeuwmachines aan de kant te schuiven voordat gestrooid wordt. Strooien onder droge omstandigheden heeft het meeste effect.